Tredu » Tiedotteet » Tredu mukana valtakunnallisessa TeknologiaTiistaissa 29.11.

Tredu mukana valtakunnallisessa TeknologiaTiistaissa 29.11.

TeknologiaTiistai näkyy kaikkialla Suomessa - Kaakonkulmalta Lappiin. Tiistaina 29.11. ammatilliset oppilaitokset ja teknologiayritykset tekevät uuden kone- ja tuotantotekniikan ammatillisen koulutuksen näkyväksi - innostava oppimispolku oppilaitoksesta työelämään tulevaisuuden ammattiosaajille.

Ammatilliset oppilaitokset 50 paikkakunnalla eri puolella Suomea järjestävät yhdessä teknologiateollisuuden yritysten kanssa TeknologiaTiistai-tapahtumia. Yläkoululaiset, heidän opettajansa ja myös vanhempansa pääsevät näkemään kone- ja tuotantotekniikan opiskelua ja opiskelupaikkoja sekä ammattiosaajien työtä ja työpaikkoja. Tapahtumat eri puolilla Suomea ovat paikkakuntakohtaisia ja alueen toimijoiden yhteistyön tulos.

Tampereella esitellään uutta kone- ja tuotantotekniikan tutkintoa sekä Tredun suunnitelmia uudesta digitaalista oppimisympäristöstä, joka mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun.
- Kärkenä on henkilökohtaistaminen ja tulevaisuuden työelämässä tarvittavat tiedot ja taidot, jotka eivät vielä ole potentiaalisten ammattiosaajien tiedossa, kertoo Tredun kone- ja tuotantotekniikan koulutuspäällikkö Timo Saari.

Tredun Hepolamminkadun toimipisteessä toimintaansa esittelevät myös mm. Fastems Oy - automaatio, Tasowheel ja Levytyö Särkinen. Tredun kone- ja tuotantotekniikan aloilla on ovet avoinna myös Kankaantaankadun toimipisteessä Nokialla ja Pallotien toimipisteeessä Ylöjärvellä.

TeknologiaTiistaista tehdään vuosittainen valtakunnallinen tapahtuma, jolloin yläkoululaiset, heidän opettajansa ja vanhempansa tutustuvat kone- ja tuotantotekniikan ammatillisen koulutuksen ja teknologiateollisuuden yritysten tarjoamiin mahdollisuuksiin.
- Teknologiateollisuuden yrityksissä on töissä lähes 300 000 ihmistä, heistä puolella on ammatillinen tutkinto. Ja, vuosittain yritykset palkkaavat noin 30 000 uutta osaajaa. Siksi on tärkeää, että oppilaitokset ja yritykset yhdessä nostavat ammatillisen koulutuksen tarjoamat mahdollisuudet näkyvästi esille, korostaa Teknologiateollisuuden Anne Ahkola-Lehtinen.

Kone- ja tuotantotekniikan lehtori
Teppo Rantanen