Tredu » Tiedotteet » Tredun Kangasalan uudisrakennuksen nimikilpailu on ratkennut - uudesta koulutuskeskuksesta tulee Roine

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu), Kangasalan lukion ja Pikkolan yläkoulun yhdessä muodostama uusi koulutuskeskus saa nimen Roine. Kangasalan Pikkolaan kesällä 2019 valmistuvan koulutuskeskuksen nimestä järjestettiin nimikilpailu, johon saatiin lähes 250 nimiehdotusta.

– Saimme huikean määrän erinomaisia ehdotuksia, kunnanjohtaja Oskari Auvinen iloitsi. Raatiin teki vaikutuksen, miten moninaisesti nimiehdotuksiin ja niiden perustelemiseen oli uppouduttu.

Valintaa tehtäessä ehdotuksia arvioitiin kilpailujulistuksessa annettujen tavoitteiden perusteella. Toiveena oli, että nimi olisi kuvaava, ytimekäs, ilmeikäs ja omaleimainen sekä helppo muistaa, kirjoittaa, taivuttaa ja ääntää. Esimerkkeinä aihepiiristä mainittiin mm. paikallisuus, alueen historia ja oppiminen.

Uuden koulutuskeskuksen nimi julkistettiin Kangasalan Yrittäjien Joulun avaus -tapahtumassa 24.11.2017. Voittajaksi valitun Roine-nimen yleisölle paljastivat Tredun Kangasalan toimipistepäällikkö Armi Salminen ja kunnanjohtaja Oskari Auvinen.

- Nimi Roine sijoittaa koulutuskeskuksen vahvasti Kangasalle. Roine on myös valtakunnallisesti tunnettu nimi, jonka tunnettuus perustuu Kesäpäivä Kangasalla -lauluun ja sanoitukseen. Laulu puolestaan kytkee toisen asteen opetuksen nimen myös kasvuun ja opetukseen, sillä siihen sisältyvä teema pienestä linnusta, joka kasvaa uljaaksi kotkaksi, on kantava teema myös Kangasalan varhaiskasvatuksen visiossa ja opetuksessa, Armi Salminen kertoo.

- Sana Roine kytkeytyy vahvasti luontoarvoihin ja positiivisiin mielikuviin mm. järven armaisista aalloista, Auvinen lisää ja jatkaa:

- Roine on lisäksi komea nimi, jota ei ole aiemmin käytetty Kangasalla julkisissa rakennuksissa.

Voittajanimeä ehdotti useampi osallistuja, joten pääpalkinto, 100 euron arvoinen Tredu lahja-kortti, arvotaan kaikkien sitä ehdottaneiden kesken. Lisäksi kaikkien kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan kolme kappaletta 20 euron Tredu-tuotelahjakortteja. Voittajille ilmoitetaan voitosta henkilökohtaisesti viikon 48 aikana.

Opiskelu Tredun Kangasalan toimipisteen uusissa tiloissa alkaa syksyllä 2018. Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu), Kangasalan lukion ja Pikkolan yläkoulun yhteistyö tiivistyy yhteisen koulutus- keskuksen valmistuessa kesällä 2019. Uuden koulutuskeskuksen opiskelijamäärä tulee olemaan noin 1 700 opiskelijaa.

Tredun Kangasalan toimipisteen koulutustarjonta laajentuu siten, että se tukee osaltaan alueen elinkeinoelämän ja uusien yritysalueiden tarpeita.

Teksti Annikka Lampo

Kunnanjohtaja Oskari Auvinen