Tredu » Tiedotteet » Tredun uudisrakennuksen peruskivi muurataan Kangasalan Pikkolassa torstaina 15.6.2017

Tredun uudisrakennuksen peruskivi muurataan Kangasalla torstaina 15.6. Pikkolaan nouseva oppilaitos kokoaa yhteen toisen asteen koulutuksen samalle kampukselle.Yhteistyö Kangasalan lukion ja myös lähellä sijaitsevan yläkoulun kanssa tiivistyy. Samalla luodaan vahvat verkostot paikallisen yrityselämän kanssa.

Muurauksen jälkeen Pikkolan koululla järjestettävässä kahvitilaisuudessa puhuu vuorineuvos Kari Neilimo ja tervehdyksensä esittävät myös Kangasalan kunnanjohtaja Oskari Auvinen, Tredu-Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Ojala sekä Tredun yrityskoordinaattori Antti Lyhteilä.

Uusi Tredun ja Kangasalan lukion yhteinen kampus valmistuu kesällä 2019, mutta opiskelu uusissa tiloissa voi alkaa käytännössä jo vuoden 2018 aikana. Tredun Kangasalan toimipisteessä opiskelee tällä hetkellä yli 300 opiskelijaa ja määrän odotetaan tuplaantuvan uudisrakennuksen myötä 600 opiskelijaan. Kangasalan lukiossa opiskelijoita on n. 400.

Kangasalan kunta siirtää uuteen toimipisteeseen tilapäisesti erityisesti nuorille suunnattavia työllisyydenhoidon palveluja. Yhdessä luodaan vahva verkosto oppilaitosten ja alueen yritysten välille. Tiloista osoitetaan myös Kangasalan kunnan perusopetuksen käyttöön luokkatiloja, kunnes uusien käynnistettävien koulutusten mukainen tavoiteopiskelijamäärä saavutetaan toimipisteessä.

Tredun koulutustarjonta laajenee Kangasalla

Tredun Kangasalan uuden toimipisteen koulutustarjontaa laajennetaan siten, että se tukee osaltaan uusien yritysalueiden ja työpaikkojen muodostumista, työpaikkojen säilymistä ja osaamisen kehittymistä. Toimipisteen käyttöastetta on mahdollista nostaa myös lisäämällä aikuiskoulutusta, ja tiloja voidaan ottaa käyttöön myös iltaisin ja viikonloppuisin, koska sijainti on keskeinen.

Uuteen toimipisteeseen on suunniteltu seuraavia linjoja: matkailu- ja ravitsemisala, elintarvikeala, sosiaali- ja tervesala, sähkö- ja automaatioala, tieto- ja tietoliikenneala, talotekniikka, rakennusala, kiinteistöpalvelut, turvallisuusala ja valmentava koulutus.

Muunneltava tilat kahdessa kerroksessa

Tredun uudisrakennuksen investointitarve on n. 15 miljoonaa euroa, kun kustannusta kompensoidaan nykyisen Sahalahdentien kiinteistön myynnillä. Uuden toimipisteen 5 409 hyötyneliömetrin tila on suunnitelmassa jaettu kahteen kerrokseen. Lämmintä tilaa on 4 834 neliötä.

Tavoitteena on luoda kokonaisuus, jossa erilaisia vaatimuksia sisältäviä tiloja voidaan muunnella joustavasti ja laajentaa tulevaisuudessa. Pohjakerroksen sisääntulojen puolelle sijoittuvat opetusravintola, opiskelijaravintola sekä näiden keittiötilat.

Teksti: Jaana Raukola

Lisätietoja: