Siirry sisältöön
Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
Hae
Valikko
a a
Kaksi opiskelijaa istuu tietokoneiden äärellä, heidän välissä kolmas opiskelija seisoo ja nojaa pöytään ja naureskelee oikean puolimmaisen opiskelijan kanssa

Painoviestintä

Media-alan ammattitutkinto

Painoviestinnän ammattilaisilla on painoteollisuudessa sekä muissa viestintäkanavissa tarvittavaa osaamista. Ala on murroksessa ja perinteisen painopinnan valmistuksen ohelle on tullut digitaalinen painopinnan ja ulkoasun toteutus sekä verkko- ja multimediasovelluksiin liittyviä tehtäviä. Painoviestinnän ammattilaisella on valmius toimia tuotannon eri tehtävissä tavoitteena tasalaatuiset tuotteet ja vähäinen materiaalihukka. Hänellä on kyky tehdä nopeita valintoja ja taito ratkaista tuotannon ongelmia.

Painoviestinnän ammattinimikkeitä ovat muun muassa digitaalipainaja, suurkuvatulostaja, offsetpainaja, fleksopainaja, jälkikäsittelykoneenhoitaja ja postittaja. Työpaikkoja painoviestinnän ammattilaisille tarjoavat painotalojen lisäksi yritysten markkinointiosastot, mainostoimistot ja suoramarkkinointiyritykset.

Painoviestinnän ammattilaisella on kyky tehdä nopeita valintoja ja taito ratkaista tuotannon ongelmia. Työ edellyttää moniosaamista ja teknisen kehityksen jatkuvaa seuraamista. Muita tärkeitä asioita alalla toimiessa ovat:

  • yrittäjämäinen asenne
  • oma-aloitteisuus ja joustavuus
  • asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot

Media-alan ammattitutkinto

Media-alan ammattitutkinnon suorittaneella on valmiudet toimia media-alan työtehtävissä. Hän tuntee media-alan toimintaympäristön ja hallitsee oman osaamisalansa mukaiset tuotantoprosessit. Lisäksi media-alan ammattitutkinnon suorittanut hallitsee myös valitsemansa media-alan erityispiirteet.

Media-alan ammattitutkinnossa (150 osp) on kolme osaamisalaa:

  • audiovisuaalisen viestinnän osaamisala
  • painoviestinnän osaamisala
  • valokuvauksen osaamisala, tutkintonimike valokuvaaja