
Vastaanottovirkailija
Matkailualan perustutkinto
Vastaanottovirkailijan työhön kuuluu asiakkaiden opastaminen, huonevarausten tekeminen ja laskutus sekä sisään- ja uloskirjaaminen. Lisäksi hän esittelee ja myy yrityksen muita tuotteita ja palveluja sekä opastaa asiakkaita paikallisten matkailupalvelujen käytössä. Työtehtävissä toimiessaan hän huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta, hyvinvoinnista ja viihtyvyydestä.
Vastaanottovirkailija tekee asiakaspalvelutyötä kansainvälisissä työympäristöissä. Hän voi työskennellä erilaisin liikeideoin toimivissa majoitusliikkeissä sekä matkailu-, kokous- ja kongressi-, kylpylä-, terveys- ja hyvinvointipalveluja tarjoavissa yrityksissä ja toimipaikoissa.
Vastaanottovirkailijan työssä tarvittavia ominaisuuksia ovat palvelualttius, kielitaito ja luontevuus asiakaspalvelussa. Hyvä vastaanottovirkailija osaa ottaa asiakkaan toiveet huomioon. Muita tärkeitä taitoja ovat:
- viestintä- ja vuorovaikutustaidot, esiintymistaito
- kielitaito, kulttuurien tuntemus
- tietotekniset taidot
- tarkkuus ja täsmällisyys
- kyky tehdä useita asioita samaan aikaan
- hetkittäisen paineen sietäminen
- joustavuus
- erilaisuuden kunnioittaminen
- ideointi- ja organisointikyky
Matkailualan perustutkinto
Matkailualan perustutkinnon suorittaneet osaavat toimia matkailualan myynnin, majoituksen tai matkailupalvelujen toteuttamisen asiakaspalvelutehtävissä. Hän myös osaa suunnitella, tuotteistaa ja toteuttaa, markkinoida ja myydä matkailutuotteita ja -palveluja. Valintojen mukaan tutkinnossa on mahdollista suuntautua matkailupalvelujen tuottajan, vastaanottovirkailijan tai matka-asiantuntijan työtehtäviin.
Matkailualan perustutkinnon (180 osp) kolme osaamisalaa ja tutkintonimikettä:
- majoituspalvelujen osaamisala, vastaanottovirkailija
- matkapalvelujen myynnin osaamisala, matka-asiantuntija
- matkailupalvelujen osaamisala, matkailupalvelujen tuottaja