Taitaja2018-vuosi käynnistynyt

Julkaistu 9.1.2018 15.18

Tampereen seudun ammattiopisto Tredusta osallistuu tänä vuonna yhteensä 109 opiskelijaa Taitaja2018-semifinaaleihin. Kilpailijoita osallistuu 31 lajiin ja tavoittelee paikkaa 14. - 17.5.2018 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävissä Taitaja2018-finaaleissa.

Semifinaalit pidetään eri puolilla Suomea tammi-helmikuussa ja valtakunnallisesti semifinalisteja on ilmoittautunut yhteensä 1416 kilpailemaan 44 ammattitaitolajin suomenmestaruuksista. Lisäksi tapahtumassa kilpaillaan Taitaja9-finaalissa, johon karsiutuu 36 parasta kolmihenkistä yläkoululaisjoukkuetta eri puolilta Suomea.

Tredu järjestää tänä vuonna kuusi Taitaja2018-semifinaalia Tampereella. Lajeina ovat CAD-suunnittelu, lähihoitaja, turvallisuusala, huonekalupuuseppä, ilmastointiasennus ja elektroniikka. Yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan osaa semifinaaleista (kts. lista alla). Lisäksi torstaina 18.1. järjestetään Tredun Hepolamminkadun kampuksella Taitaja9-aluekilpailu, josta Pirkanmaan alueen kolme parasta joukkuetta pääsee finaaliin toukokuussa.

Taitaja-kilpailu on usein reitti kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin. Seuraava ammattitaidon EM-kilpailu järjestetään Unkarin Budapestissa 26. - 28.9.2018. Tredua EuroSkills2018-kilpailussa edustaa verkkosivujen tuottaminen -lajissa Joel Koch. Joel on osallistunut Taitaja-kilpailuun Seinäjoella 2016 ja Helsingissä 2017. Taitaja2017-kilpailussa Joel sijoittui kolmanneksi.

Taitaja-kilpailu on ammatillisen koulutuksen suurin vuosittainen tapahtuma, jonka tavoitteena on ammatillisen koulutuksen kehittäminen ja vetovoiman parantaminen niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin. Skills Finland ry:n hallitus on myöntänyt vuoden 2018 Taitaja-kilpailujen järjestämisoikeudet Tampereen kaupungille. Ilmainen ja kaikille avoin tapahtuma järjestetään 14. - 17.5.2018 ja pääasiallisena tapahtumapaikkana on Tampereen Messu- ja Urheilukeskus.

Lisätietoja Taitaja2018 -kilpailuista

Tredu järjestää Tampereella seuraavat semifinaalitilaisuudet:

Tiistai 30.1.2018

Elektroniikka