Taitaja-tapahtuma auttaa nuoria ammatinvalinnassa

Julkaistu 15.5.2018 9.00

Ammatillisen koulutuksen suurtapahtuman Taitajan kilpailulajit alkavat tänään Tampereella. Taitaja-tapahtuma on kilpailun lisäksi merkittävä näyteikkuna tuhansille nuorille, jotka tulevat tapahtumaan tutustumaan eri ammatteihin. Tampereen kaupungilta kaikki 8.-luokkalaiset tulevat vierailemaan tapahtumassa.

− Koko Taitaja-tapahtuman yksi tärkeimmistä tavoitteista on ura- ja ammatinvalinnan tukeminen. Taitajasta löytyy monella eri tavalla ja erilaisiin tarpeisiin tietoa omien valintojen tueksi. Yläkouluikäiset pääsevät tutustumaan eri ammatteihin leikkimielisen Taitaja9-kädentaitokilpailun kautta. Sen paikallis- ja aluekilpailuihin osallistuu vuosittain lähes 6000 nuorta. Ammattipoluilla pääsee tapahtumassa tutustumaan eri lajeihin, tänä vuonna myös Into-pelin avulla, kertoo Taitaja-tapahtuman taustaorganisaation Skills Finlandin toiminnanjohtaja Eija Alhojärvi.

− Taitaja on ainutlaatuinen tilaisuus nähdä livenä lähes 50 ammattia. Se on ammatillisen koulutuksen monipuolinen näyteikkuna. Kokeilupisteissä voi kokeilla itse eri ammattien taitoja. Ja kilpailuun osallistuvat lähes 360 finalistia ovat tietysti osaavina nuorina oivallisia roolimalleja ammatinvalintaansa miettiville, Alhojärvi toteaa.

Lajialueisiin on mahdollista tutustua Taitaja2018:n virallista Into-peliä pelaten. Into-pelin luoneet Jan Schulze ja Juuso Nurminen pelifirma Swanmanilta ovat TaitajaTV:n haastattelussa tänään kello 12.15. TaitajaTV lähettää reaaliaikaista sisältöä Taitajan nettisivuille kaikkina kisapäivinä.

Taitaja-tapahtuma on merkittävä työkalu oppilaanohjaajille

Tampereen kaupunki hyödyntää tehokkaasti tulevaa Taitaja-viikkoa oppilaanohjauksessa, sillä kaikki Tampereen 8.-luokkalaiset lähtevät tutustumaan eri ammattialojen toimintaan Taitaja2018-tapahtumaan. Sammon koulussa oppilaanohjaajana työskentelevä Marjo Toivanen odottaa innolla tulevaa viikkoa. Hän oli oppilaanohjaajana mukana jo Tampereen Taitaja2006-kisoissa ja huomasi, kuinka hyödyllinen tapahtuma oli nuorille.

– Taitaja-tapahtuma on hyvä paikka tutustuttaa nuoria eri ammattialojen toimintaan. Siellä nuoret pääsevät yhdellä käynnillä seuraamaan eri alojen työskentelyä. Nuoret myös huomaavat, kuinka paljon opintojen aikana taidot todella kehittyvät. Taitajassa kilpailevat nuoret ovat usein itsekin aloittaneet oman alansa harjoittelun puhtaalta pöydältä vasta muutama vuosi aikaisemmin, kertoo Toivanen.

Taitaja on erityisen hyödyllinen juuri 8.-luokkalaisille, sillä tapahtuma on hyvä lähtölaukaus jatko-opintojen miettimiseen ennen 9.-luokkaa. Oppilaat odottavat itsekin innolla tulevaa Taitaja-reissua. Erityisesti kiinnostaa Into-peli, jonka avulla kisa-aluetta kierretään.

Toivanen itse odottaa eniten nuorten innokkuutta niin lajiaitojen sisä- kuin ulkopuolellakin.

– On hienoa huomata kilpailevien nuorten intohimo omaa alaansa kohtaan. Toisaalta tapahtuman jälkeen on palkitsevaa kuulla yläkoululaisten nuorten ideoita ja ajatuksia siitä, mihin voisi perusopetuksen jälkeen suuntautua, Toivanen kertoo.

Suomen suurin vanhempainilta

Tänään tiistaina 15.5. järjestetään Taitaja2018 -tapahtuman yhteydessä erityisesti peruskoulun 8.-luokkalaisten huoltajille kohdennettu jatko-opintoilta, jossa suunnataan katseita 9.-luokan jälkeen alkaviin jatko-opintoihin. Vanhempainilta jaetaan myös livetallenteena Taitajan nettisivuille.

Perinteisestä vanhempainillasta poiketen nuorten vanhemmat pääsevät myös itse tutustumaan kilpailualueelle ja tapaamaan alan parissa työskenteleviä ihmisiä. Myös muut huoltajat sekä jatko-opiskeluasioista kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen.

Taitaja9 innostaa nuoria kädentaitojen pariin

Taitaja9-kilpailu on yläkoululaisille tarkoitettu leikkimielinen kädentaitokilpailu, joka innostaa nuoria omalta osaltaan ammatillisen koulutuksen pariin. Aiemmin aluekilpailujen kautta karsitut kilpailijat kisaavat huomisessa Taitaja9-finaalissa keskiviikkona 16.5. klo 9–16. Yleisö on lämpimästi tervetullut seuraamaan kilpailua.

Tapahtumatiedot

Taitaja2018-tapahtuma on avoinna yleisölle tiistaina 15.5.klo 10-19, keskiviikkona 16.5. klo 8-17 ja torstaina 17.5. klo 8-15. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Opiskelijoiden toteuttama TaitajaTV lähettää livemateriaalia koko tapahtuman ajan, mukaan lukien avajaiset ja päättäjäiset. Materiaali on katsottavissa myös myöhemmin Taitajan Youtube-kanavalla.

Taitaja-tapahtuma on Suomen suurin vuosittain järjestettävä ammatillisen koulutuksen tapahtuma. Tapahtuman kehittämisestä vastaa Skills Finland ry. Tapahtuma koostuu Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-kilpailuista sekä runsaasta oheisohjelmasta. Tapahtuma on avoin yleisölle ja sinne on ilmainen sisäänpääsy. Helsingissä 2017 kävijöitä oli lähes 100 000.

Vuonna 2018 tapahtuman järjestää Tampereen kaupunki / Tampereen seudun ammattiopisto Tredu yhteistyössä SASKY koulutuskuntayhtymän, Koulutuskuntayhtymä Tavastian, Valkeakosken ammattiopiston, Kiipulasäätiön ja Ahlmanin koulun Säätiön kanssa. Lisäksi tapahtuman järjestämiseen osallistuu satoja yritysyhteistyökumppaneita.

Taitaja2018 viestintä- ja markkinointivastaava
Minna Alanko-Pirinen