Tredun toimipisteissä taide tuottaa iloa ja lisää viihtyvyyttä

Julkaistu 23.1.2020 14.26

Tredu-Kiinteistöt on hankkinut Tampereen seudun ammattiopisto Tredun toimipisteisiin taidetta. Taidehankinnoissa on haluttu työllistää paikallisia taiteilijoita ja siten tukea taiteen kentän elinvoimaisuutta Pirkanmaana alueella. Myös opiskelijatöitä on mukana hankinnoissa.

Rakennuksista luodaan viihtyisämpiä tilaan suunnitellun taiteen avulla. Taide on osa rakennuksen imagoa ja indentiteettiä. Se vahvistaa rakennetun ympäristön persoonallisuutta, miellyttävyyttä ja houkuttelevuutta.

Taiteen avulla voidaan tilojen luonnetta myös muuttaa ja korostaa niiden käyttöön ja viihtyvyyteen liittyviä ominaisuuksia. Taide voi toimia opasteena ja merkkinä tilan käyttöön liittyvistä toiveista ja se voi myös toimia keinona nostaa tilan arvokkuutta. Taidetta voi hyödyntää myös turvallisuuden lisäämisessä.

Taidekoordinaattorina Tredu-Kiinteistöjen hankinnoissa on toiminut Frei Zimmer Oy.

Taiteilija Ilkka Virtasen Rinki veistos Tredun Kangasalan toimipisteen seinässä
Rinki veistos, taiteilija Ilkka Virtanen, Tredun Kangasalan toimipisteen ulkoseinässä.
Taiteilijoiden Perkko Oravan ja Tuomo Rosendahlin teos Näkökenttä Tredun Lempäälän toimipisteessä
Teos näkökenttä, taiteilijat Pekko Orava ja Tuomo Rosendahl, Tredun Lempäälän toimipisteessä.
Taiteilijoiden Anna Alapuron, Terhi Asumaniemen, Asta Caplanin, Virve Liljan ja Ville Tietäväisen alumiinilevyteokset Tredun Santalahdentien toimipisteessä
Alumiinilevyteokset, taiteilijat Anna Alapuro, Terhi Asumaniemi, Asta Caplan, Virve lilja ja Ville Tietäväinen, Tredun Santalahdentien toimipisteessä

Viimeisin taidehankinta julkistettiin Tredun uudessa Pirkkalan toimipisteessä

Taiteilija Anne Mäkelän tekemä kolmiosainen taideteos Siivilleen julkaistiin perjantaina 10.1.2020 Tredun Pirkkalan toimipisteessä.

- Teoksen alin osa kuvaa pimeää lentokenttää, keskimmäinen ohjaamoa ja ylin sitä, kuinka opiskelijat valmistuttuaan keräävät siipiensä alle ilmaa ja singahtavat erilaisiin tehtäviin. Kertoo Anne Mäkelä.

Taiteilija Anne Mäkelän Siivilleen teos (osat 1–3) Tredun Pirkkalan toimipisteessä
Siivilleen (Osat I–III) julkaistiin Tredun Pirkkalan toimipisteessä. Mukana oli taiteilija Anne Mäkelä.

Lentokoneet ovat kiinnostaneet aina taiteilijaa itseäänkin. Hänen isällään oli lentolupakirja ja hän pääsi alle 3-vuotiaana usein pienkoneen kyytiin.

Patria Pilot Training Oy:n, Tredun ja Tredu-Kiinteistöt Oy:n henkilöstö pitivät teosta "nappisuorituksena" tilaan.

Tredu-Kiinteistöt Oy
Toimistopäällikkö
Aija Puustelli
sähköposti if.erepmat@illetsuup.ajia

Tredu-Kiinteistöt Oy omistaa, rakennuttaa ja vuokraa koulutustoiminnan käytössä olevia oppilaitosympäristöjen kiinteistöjä irtaimistoineen sekä tuottaa ja järjestää näiden kiinteistöjen omistukseen, hallintaan ja ylläpitoon liittyviä palveluita.