Siirry sisältöön

Tredu ja kasvomaskeja valmistava Lymed Oy yhteistyökumppaneiksi

Julkaistu 28.4.2020 9.25

Lymed Oy on aloittanut yhteistyössä Tredun kanssa kankaisten kasvomaskien valmistuksen Tampereella 21.4.2020. Tuotanto ja yhteistyö saatiin nopeasti vauhtiin Lymed Oy:n aloitteen jälkeen. Kolme Tredun opiskelijaa tekee työssäoppimisjaksoa maskien ompelussa.

Maskeja valmistetaan Tredun Sammonkadun toimipisteessä, joka on tyhjillään etäopetuksen vuoksi. Toimipistepäällikkö Satu Kaakkomäki kertoo, että toimipisteen ompelutilat on juuri uudistettu, remontti valmistui tammikuussa 2020.

- Hienoa, että yhteistyö Lymed Oy:n kanssa aloitettiin. Tredu-kiinteistöt teki suuren työn toimitilojen uudistuksessa, mikä mahdollistaa nyt yhteistyön, Kaakkomäki sanoo. - Tredu-kiinteistöt osallistuu yhteiskunnalliseen ponnistukseen tulemalla vuokrakustannuksissa vastaan. Tredun tilojen tuotantokäytöstä on tehty vuokrasopimus yhdeksi kuukaudeksi, ja sopimusta voidaan jatkaa määräaikaisena.

Tredun opiskelijoita on ollut vuosien ajan työssäoppimassa Lymed Oy:lla. Parhaillaan työssäoppimisjaksoa tekee kolme opiskelijaa. He saivat uuden mahdollisuuden suorittaa työssäoppimista, sillä heidän aikaisemmat työssäoppimissuunnitelmansa jouduttiin koronaepidemian vuoksi perumaan.

Lymed Oy myy maskeja ensisijaisesti terveydenhuollon ammattilaisille. Maskeissa on otettu huomioon pestävyys, kestävyys sekä käytettävyys.

***

Kasvomaskin tarkoitus on estää tartuntaa aiheuttavien pisaroiden leviämistä puhuessa, ulos hengitettäessä tai yskiessä. Kankaiset kasvomaskit eivät täytä terveydenhuollon laatuvaatimuksia eivätkä anna suojaa koronavirusta vastaan, mutta viranomaisten mukaan kangasmaskin käyttäjä saattaa itse ehkäistä koronaviruksen levittämistä.

Kehotamme seuraamaan Suomen viranomaistahojen julkaisuja kasvomaskeihin liittyen.