Siirry sisältöön

Tredun käsidesi palkittiin kemianteollisuuden turvallisuuspalkinnolla

Julkaistu 14.4.2021 8.50

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on voittanut kemianteollisuuden turvallisuuspalkinnon oppilaitosten kemian sarjan.

Pinja Harakkamäki keskittyy työhönsä laboratoriossa.

Voitto myönnettiin Tredulle käsidesiprojektista, jota olivat kehittämässä Tredun prosessiteollisuuden opiskelijat yhdessä laboratorio- ja media-alan opiskelijoiden kanssa. Palkinto jaettiin Kemiat kohtaavat -virtuaalitilaisuudessa 13.4.2021.

Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinto kannustaa yrityksiä ja eri asteiden oppilaitoksia turvallisuustyön kehittämiseen ja hyvien käytäntöjen jakamiseen. Tredun lisäksi tänä vuonna palkittiin oppilaitosten yleisessä sarjassa ammattioppilaitos Careeria ja yrityssarjoissa Nokian Raskaat Renkaat Oy, Kraton Chemical Oy sekä Satatuote Oy.

Kemianteollisuus haluaa turvallisuuspalkinnolla nostaa esille uusia muutoksen tekijöitä, vankkoja hyvien käytäntöjen jakajia ja poikkeustilanteen haltuun ottajia. Palkinnot jaettiin 13.4.2021 Kemianteollisuus ry:n järjestämässä Kemiat kohtaavat -virtuaalitilaisuudessa. Tredun palkinnon vastaanotti prosessiteollisuuden lehtori Heli Lampinen.

"Kun korona alkoi viime keväänä, tajusimme nopeasti, että mehän pystymme valmistamaan käsidesiä. Pyysimme mukaan media-alan opiskelijat etiketin suunnitteluun ja laboranttiopiskelijat laadunvarmistukseen. Prosessialalla turvallisuus on tärkeintä, ja meillä on oppilaitoksena suuri vastuu turvallisuuden asennekasvatuksessa", Lampinen kertoo.

Voittoreseptillä lisää turvallisuutta

Kemianteollisuuden turvallisuuspalkinnon jakavat Kemianteollisuus ry, Teollisuusliitto ry, Ammattiliitto Pro ry, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ja Työturvallisuuskeskus. Palkinto on osa Responsible Care -vastuullisuusohjelmaa ja Työturvallisuuskeskuksen koordinoimaa Turvallisuuskumppani-yhteistyötä.

Tredun voittoisa käsidesikonsepti keräsi palkintoraadilta kiitosta. Tredussa prosessiteollisuuden opinnot yhdistetään oppilaitoksessa käytännönläheisesti ja innostavasti oikeiden tuotteiden valmistukseen. Koronavuosi sai oppilaitoksen käynnistämään käsidesin tuotannon: prosessiopiskelijat valmistivat tuotteen, laboratorioalan opiskelijat varmistivat tuotteen laadun ja media-alan opiskelijat suunnittelivat etiketin. Turvallisuus kytkeytyy kiinteästi kaikkiin työvaiheisiin.

Tänä vuonna tuomaristo päätyi kannustamaan palkinnolla uusia muutoksen tekijöitä.

"Palkitut yritykset ja oppilaitokset ovat tarttuneet vahvasti turvallisuuskulttuurin kehittämiseen, ottaneet haltuun poikkeustilanteita ja jakaneet innovatiivisia uusia käytäntöjä myös muiden hyödynnettäväksi", kertaa tiedotteessa raadin ajatuksia kilpailun koordinaattori Merja Vuori Kemianteollisuus ry:stä.

Katso voittajien haastattelut YouTubesta:Ulkoinen linkkiKemianteollisuuden turvallisuuspalkinto 2021 voittajavideo (YouTube)

Lehtori
Heli Lampinen