Oppimisen monet kasvot – Neurokirjon ymmärrystä ja tukea Tredussa

Tredun blogi
Tredun Santalahdentien kampuksella järjestettiin maanantaina 29.9. vaikuttava ja ajankohtainen tapahtuma osana Opetushallituksen rahoittamaa Pidetään yhtä -projektia. Yhdessä hyvin – Oppimisen monet kasvot -tilaisuus kokosi yhteen opiskelijoita, henkilöstöä ja asiantuntijoita keskustelemaan oppimisen monimuotoisuudesta, erityisesti neuroepätyypillisyyden näkökulmasta. Tilaisuus oli osa Tredun Hyvinvointivirtaa-viikkoa ja tarjosi konkreettisia näkökulmia siihen, miten oppimisen haasteisiin voidaan vastata arjessa.
Neurokirjon opiskelijan tukeminen vaatii ymmärrystä ja yhteistyötä
Erityisopettaja Kristiina Kaarakka avasi tilaisuuden kertomalla, miten erityisopettaja voi tukea opiskelijaa, opiskelijaryhmää tai opettajaa. Tuki voi olla konkreettista – kuten vinkkejä opiskelutekniikkaan, tehtävien muokkaamista tai yhdessä soittamista työssäoppimispaikkaan. Hänen tehtävänsä on auttaa myös huomaamaan, että oppimista on tapahtunut. Kaarakka korosti, että erityisopettajan tehtävä on aina edistää opiskelijan etua. Hän kannusti opiskelijoita osallistumaan opiskelijakunta- ja tutortoimintaan sekä rohkeasti kysymään neuvoa.
Ohjaamo tarjoaa matalan kynnyksen tukea nuorille
Karo Leikomaa Tampereen kaupungin Ohjaamosta esitteli palvelua, joka tarjoaa alle 30-vuotiaille tukea työllistymiseen, opiskeluun ja arjen haasteisiin. Ohjaamo toimii ilman ajanvarausta ja tarjoaa rennon, olohuonemaisen tilan kohtaamisille – myös etänä. Erilaiset ryhmät, kuten Nepsy-ryhmä ja jännittäjien ryhmä, tarjoavat vertaistukea ja yhteisöllisyyttä. Leikomaa muistutti, että Ohjaamo on avoin myös muille kuin tamperelaisille.
Apua ja tukea myös somessa – Jodel-kanava opiskelijoiden tukena
Opinto-ohjaaja Mia Palonen esitteli Apua ja tukea -somekanavan, joka toimii Jodelissa (@treduapuajatukea). Kanava tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kysyä opiskeluun liittyviä kysymyksiä täysin anonyymisti. Palonen vastaa kysymyksiin ja keskusteluihin myös yksityisviesteillä chatin kautta ja palvelu on käytettävissä ainakin lokakuun loppuun saakka. Opiskelija voi kysyä pientäkin mieltä askarruttavaa asiaa helposti ja saa vastauksen nopeasti.
Keskittymiskyky on katoavaa kansanperinnettä – aivot tarvitsevat lepoa
Psykologi Henna Minni puhui keskittymiskyvyn muutoksista ja ADHD-tutkimuspolusta. Hän kuvasi, kuinka nykymaailman informaatiotulva ja jatkuvat keskeytykset haastavat aivojen kykyä keskittyä. Minni korosti, että aivot kehittyvät 25 ikävuoteen saakka ja tarvitsevat lepoa. Hän rohkaisi opiskelijoita tunnistamaan omat keskittymisen haasteensa ja hakemaan tarvittaessa apua.
Nepsy-piirteet arjessa – toiminnanohjaus on oppimisen kapellimestari
Kuraattori ja Nepsy-valmentaja Sini Salminen toi esiin neurokirjon piirteitä, kuten ADHD:n, ADD:n ja autismikirjon haasteita. Hän kuvasi toiminnanohjausta ”sinfoniaorkesterin kapellimestariksi”, joka vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Salminen painotti, että selviytymiskeinot voivat olla sekä hyödyllisiä että haitallisia. Nepsyvalmennuksessa etsitään opiskelijalle sopivia ratkaisuja arkeen ja opiskeluun.
Paneelikeskustelussa korostui itsemyötätunto ja yksilölliset oppimispolut
Iltapäivän paneelikeskustelussa kuultiin opiskelijan, opinto-ohjaajan, koulutuspäällikön, kampuskoordinaattorin ja psykologin näkemyksiä oppimisen monimuotoisuudesta. Tredun opiskelija Jasmin kertoi kokemuksistaan ADHD:sta ja opiskelusta. Motivaatiota opiskeluun hän saa itsensä palkitsemisesta. Jasminin kokemuksen mukaan ymmärtävällä ja kannustavalla opetushenkilöstöllä on suuri merkitys opintojen loppuun saattamisessa.
Kampuskoordinaattori Jussi Palovaara nosti esiin simulaattorioppimisen mahdollisuudet keskittymisen tukena ja psykologi Henna Minni muistutti erilaisista keinoista oppia: toisille sopii äänikirjat ja toisille voi sopia tiivistelmien tekeminen opiskeltavasta asiasta. Opinto-ohjaaja Päivi Jaatinen puolestaankertoi Santalahdentien Duunaamosta sekä käsin kirjoittamisesta oppimisen tukena.
Paneelissa puhuttiin myös uupumisesta, maskaamisesta ja siitä, kuinka neuroepätyypilliset opiskelijat sinnittelevät ympäristöissä, jotka eivät ole heille suunniteltuja. Koulutuspäällikkö Marita Hietanen muistutti opiskelijakuntatoiminnan mahdollisuuksista vaikuttaa ja osallistua yhteisön rakentamiseen.
Yhteisöllisyyttä ja arvontamukeja
Tilaisuuden aikana arvottiin 10 kestomukia osallistujien kesken – pieni mutta ilahduttava ele, joka toi tapahtumaan yhteisöllisyyttä ja iloa.
Yhdessä hyvin – Oppimisen monet kasvot -tilaisuus muistutti, että oppiminen ei ole suoraviivaista. Jokaisella on oma polkunsa. Tärkeintä on, että matkalla on tukea, ymmärrystä ja tilaa olla oma itsensä.
Kiire ei ole mihinkään – oppiminen tapahtuu ajallaan.