Pariopettajuus tuo tukea, aikaa ja turvaa – kokemuksia logistiikan pilotista

Kaksi opettajaa juttelee yhdessä tietokoneen äärellä.

Tredun blogi

Kaikki artikkelit

Tredussa on kokeiltu logistiikan alalla uutta pariopettajuuden mallia osana Pidetään yhtä -projektia (OPH). Pilotissa jokaisella opiskelijaryhmällä oli OMA-opettaja, mutta lisäksi mukana oli pariopettaja, joka jakoi vastuita ja toi lisää tukea arkeen. Kokemukset ovat olleet niin hyviä, että mallia päätettiin jatkaa myös pilotin päättymisen jälkeen.

Pariopettajuutta toteutetaan Tredussa laajemminkin eri aloilla ja eri tavoin. Tämä logistiikan pilotti on yksi esimerkki siitä, miten mallia voi soveltaa käytännössä. Tässä kokeilussa pariopettajana toimi Sonja Lahtinen, joka työskenteli neljän eri ryhmän kanssa Hervannassa ja Pirkkalassa.

Mitä tehtiin?

Pariopettaja osallistui erityisesti opiskelijoiden ohjaukseen ja tukemiseen. Hän vastasi muun muassa:

  • HOKSien tekemisestä ja päivittämisestä
  • yhteydenpidosta huoltajiin
  • poissaolojen seurannasta
  • ryhmäyttämisestä ja yhteisten tapahtumien järjestämisestä
  • ohjauskeskusteluista ja kuulemistilaisuuksista.

Tämä vapautti OMA-opettajaa keskittymään enemmän opetukseen ja koko ryhmän kanssa työskentelyyn. Samalla opiskelijat, joilla oli haasteita tai poissaoloja, saivat enemmän yksilöllistä huomiota.

Mitä opittiin?

Opettajien palautteet olivat erittäin myönteisiä. He kokivat, että pariopettajuus kevensi työkuormaa ja mahdollisti keskittymisen ydintehtävään eli opettamiseen. Myös opiskelijat hyötyivät, sillä he saivat enemmän tukea ja aikaa. Osa uskalsi kertoa esimerkiksi kiusaamistapauksista juuri siksi, että mukana oli toinen aikuinen, joka ei ollut heidän varsinainen OMA-opettajansa.

Yksi kehitysehdotus oli, että pariopettaja voisi olla vielä enemmän mukana myös opetuksessa, jotta hän tulisi tutummaksi koko ryhmälle. Tämä voisi vahvistaa luottamusta ja helpottaa arjen yhteistyötä entisestään.

Vinkkejä pariopettajuuteen

  • Sopikaa roolit selkeästi: Kuka tekee mitä ja milloin?
  • Panostakaa viestintään: Molempien opettajien tulee tietää, missä mennään.
  • Hyödyntäkää vahvuuksia: Jakakaa tehtävät osaamisen ja kiinnostuksen mukaan.
  • Muista joustavuus: Mallia voi soveltaa eri aloille ja opintojen eri vaiheisiin.

Kannustamme kokeilemaan!

Pariopettajuus ei ole vain lisäresurssi, vaan se on myös mahdollisuus rakentaa vahvempaa tukea opiskelijoille ja keventää opettajien arkea. Tämä malli on toiminut logistiikalla, mutta sitä voi soveltaa monella tavalla eri aloilla. Tärkeintä on avoin yhteistyö ja yhteinen tavoite, opiskelijan oppiminen.

Lisätiedot