Ankkurihankkeen matka kohti turvallista ja hyvinvoivaa oppilaitosta

Tredun blogi

Kaikki artikkelit

Ankkuritoiminnasta apua ja tukea II asteelle – nuorten turvalliset polut -hankkeessa lisättiin ankkuritoiminnan tunnettavuutta, opetushenkilöstön turvallisuusosaamista, rakennettiin verkostoja sekä lisättiin nuorten hyvinvointia heille suunnatun toiminnan avulla.

Osaamista ja oivalluksia

Hankkeen aikana vahvistettiin opetushenkilöstön osaamista järjestämällä lukuisia koulutuksia eri turvallisuusteemoista mm. puheeksi ottamisesta, päihteistä tai radikalisoitumisesta. Hanketoimijat vierailivat myös tiimeissä keskustelemassa aiheista.

Myös opiskelijoille järjestettiin useita turvallisuusaiheisia tilaisuuksia, joissa keskusteltiin mm. vihapuheesta, rasismista, kiusaamisesta ja siitä, milloin kiusaaminen täyttää rikoksen tunnusmerkit. Ankkuripoliisi oli mukana monessa niin henkilöstön kuin opiskelijoiden tilaisuuksissa avaamassa tilannekuvaa tai keskustelemassa nuorten kanssa eri teemoista. Myös huoltajille järjestettiin teemallisia vanhempainiltoja, joissa käsiteltiin muun muassa nuorisorikollisuutta ja nuoruuden ilmiöitä.

Turvallisuus on yhteinen asia ja kuuluu kaikille

Yksi hankkeen kantavista ajatuksista oli, että turvallisuus kuuluu kaikille. Jokaisella on oikeus turvalliseen työ- ja opiskeluympäristöön – ja samalla meillä kaikilla on velvollisuus puuttua havaitsemiimme epäkohtiin. Turvallinen oppilaitos rakentuu yhteisistä pelisäännöistä, avoimuudesta ja siitä, että aikuiset ovat aikuisia. Hyvinvointia ei ole ilman turvallisuutta, eikä turvallisuutta ilman hyvinvointia.

Hei, mitä sulle kuuluu?

Luottamus on turvallisuuden tunteessa keskeisessä roolissa – se syntyy läsnäolosta, aitoudesta ja yhteisestä ajasta. Kun turvaverkot ovat kunnossa ja luottamus toisiin vahva, syntyy tunne siitä, että elämä sujuu. Opiskelijat itse nostivat esiin, kuinka myös ihan pienillä asioilla – kuten moikkaamisella tai kysymyksellä ”mitä kuuluu?” – voi olla heille valtava merkitys. Palautteiden mukaan ryhmäytymiseen ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen kannattaa jatkossakin panostaa. On hyvä myös muistaa, että me henkilökunta toimimme esimerkkeinä näyttämällä opiskelijoille sosiaalisia taitoja ja ongelmanratkaisun malleja.

Jokainen nuori tarvitsee vilpitöntä huomiota. Aikuisen tehtävä on reagoida, kun nuori kertoo huolestaan. Turvallisuuden tunne syntyy siitä, että oppilaitoksessa tunnetaan opiskelijat ja tunnistetaan muutokset hyvinvoinnissa. Lisäksi tarvitaan oikein mitoitettuja, oikea-aikaisia tukitoimia ja riittävästi turvallisia aikuisia.

Kysy, kuuntele, kiinnostu, kunnioita ja kannusta nuorta

Turvallisuus ei synny yksin – se vaatii dialogia, moniammatillista yhteistyötä ja tietoisuutta eri toimijoista

Hanke toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Tampereen ammattiopisto Tredun ja Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen kesken. Yhteisillä kampuksilla järjestettiin lukuisia tilaisuuksia, joihin osallistuivat sekä Tredun että lukion opiskelijat ja henkilökunta. Hyvä esimerkki tästä olivat hankkeen järjestämät turvallisuusaiheiset paneelikeskustelut.

Yhteistyötä tehtiin laajasti myös muiden hankkeiden, verkostojen sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Yhteistyössä syntyi mm. webinaarisarja nuorisorikollisuudesta (syksyllä 2024), useita pienempiä ja isompia tapahtumia, mm. opiskelijoiden Meet Up -hyvinvointitapahtuma (keväällä 2025) sekä WellUp-ideakilpailu, jossa kysyttiin opiskelijoiden ehdotuksia hyvinvoinnin ja turvallisuuden lisäämiseksi oppilaitoksessa. Parhaat ideat etenivät toteutukseen.  

Ankkuritoiminta laajeni

Tärkeänä yhteistyökumppanina hankkeessa toimi poliisi ja ankkuritiimi. Keväällä 2025 Tampereen ankkuritoiminta laajeni koko Pirkanmaan alueelle. Ankkuritoiminnan pääasiallisena kohteena ovat edelleen alle 15-vuotiaat perusopetuksessa olevat nuoret, sillä ankkuritiimin ennaltaehkäisevälle työlle on juuri siellä suurin tarve. Hankkeen aikana saatiin kuitenkin vahvistettua oppilaitoksen, viranomaisten ja kolmannen sektorin välistä yhteistyötä entisestään. Poliisiin saa ottaa yhteyttä oppilaitosten arjessa tapahtuvissa poikkeamissa matalalla kynnyksellä.

Materiaalia saatavilla

Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut kehittää kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ehkäisevää toimintakulttuuria toisen asteen oppilaitoksissa. Hankkeessa tuotettiin lyhyt muutaman minuutin mittainen animaatiovideo ”Milloin kiusaaminen täyttää rikoksen tunnusmerkit” sekä yhteistyössä kolmen projektin kesken tuotettu kiusaamiseen puuttumisen malli, joka korostaa ennaltaehkäisyn merkitystä, välitöntä puuttumista sekä yksilöllistä tukea kaikille osapuolille. Jokaisella aikuisella on vastuu toimia – heti ja määrätietoisesti.  

Milloin kiusaaminen on rikos? Tässä animaatiovideossa pureudutaan siihen, missä tilanteissa kiusaaminen voi täyttää rikoksen tunnusmerkit. Ohita video

Olemme koonneet hankkeen yhteistyökumppaneita ja materiaaleja ThingLink pohjalle. Sieltä löydät tietoa mm. viranomaisyhteistyötä, sovittelumallista, ohjeistusta kiusaamiseen puuttumiseen sekä ideoita oppilaitoksessa toteutettavaan nuorisotyöhön. Löydät nämä Tredun JokaOpe-Teamsistä ja TreduLaasista. Käy tutustumassa!  

Lue lisää hankkeen nettivuilta!

Ankkurihanke päättyy 31.7.2025. Hankkeesta saamamme palaute oli hyvää. Erilaisia koulutuksia mm. päihteistä ja rikollisuuden ehkäisystä pidettiin tärkeänä ja nuorten hyvinvointiin satsaaminen nähtiin arvokkaana. Tarve ennakoivalle työlle ja kohtaaville aikuisille oli suuri – ja on varmasti jatkossakin.

Työ turvallisen oppilaitoksen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin puolesta siis jatkuu. Tehdään sitä yhdessä, joka päivä.

Lämmin kiitos kaikille hyvin sujuneesta yhteistyöstä! Toivotamme kaikille turvallista ja innostavaa uutta lukuvuotta!

Terveisin,
Ankkurihankkeen toimijat

Kuvassa toukokuussa 2025: Vasemmalta nuoriso-ohjaajat Salla Vahvelainen ja Heli Sillman, hankekoordinaattorit Jussi Palovaara, Antti Viitasalo (ylhäällä) ja Riitta Simniceanu, lukion projektisuunnittelija Saara Tuomela (ylhäällä) ja projektipäällikkö Sirpa Saari. keskellä alhaalla graafinen suunnittelija Jouni Ollikainen.