Opintojen etenemisen tueksi: Ohjauksen ja tuen portaat

Mitä tehdä, jos opiskelijan opinnot eivät etene? Tredussa on kehitetty Ohjauksen ja tuen portaat -malli.
1. Porras: Tuen tarpeen tunnistaminen, HOKS
- HOKS-keskustelussa tunnistetaan opiskelijan voimavarat ja ohjauksen ja tuen tarve.
- Oppivelvollisten opiskelijoiden huoltajille tarjotaan mahdollisuutta osallistua keskusteluun.
- Sujuva yhteistyö kodin ja koulun välillä.
- Opettaja kirjaa ohjauksen ja tuen päiväkirjaan opiskelijan opiskeluun liittyvät huolet ja poissaoloihin puuttumisen ajantasaisesti.
- OMA-opettaja seuraa ryhmänsä opintojen etenemistä sekä poissaoloja säännöllisesti.
- Tarvittaessa OMA-opettaja ohjaa opiskelijan opiskeluhuoltoon.
- Opiskeluhuollon (= kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi) työntekijöiden konsultointi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa (anonyymisti tai opiskelijan luvalla).
2. Porras: Huoli ja puheeksi ottaminen
- Opiskelijan opinnot eivät etene, on paljon poissaoloja ja myöhästymisiä, huolta herättävää tai järjestyssääntöjen vastaista käyttäytymistä. Muu henkilökunnasta tiedottaa OMA-opettajaa jos huoli herää.
- Opettaja keskustelee asiasta opiskelijan kanssa ja kirjaa asian Wilmaan (03 Huoli ja puheeksi ottaminen). Puheeksi ottamisen kynnys matalalla. Yksityisyys huomioitava.
- Huolesta riippuen OMA-opettaja voi keskustella asiasta opinto-ohjaajan tai erityisopettajan kanssa.
- Opiskelijan opintojen etenemistä/etenemättömyyttä käsitellään myös pedagogisen tuen tiimeissä.
- Opiskeluhuollon (= kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi) työntekijöiden konsultointi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
- Kaksi perättäistä päivää tai yli 10 h poissaoloja 7 vuorokauden sisään.
3. Porras: Ohjauskeskustelut
- Oma-opettaja kutsuu opiskelijan ja tarvittaessa myös oppivelvollisen huoltajan ohjauskeskusteluun (voi olla useita). Keskustelussa käsitellään opiskeluun liittyviä asioita ja huolenaiheita (esim. poissaoloja) sekä laaditaan suunnitelma ja sovitaan suunnitelman seurantapäivästä.
- Keskustelussa voi olla mukana myös muita toimijoita: esim. opinto-ohjaaja, erityisopettaja, koulutuspäällikkö.
- Sovitut asiat kirjataan Wilmaan.
- Tavoitteena on, että oppilaitoksen ja opiskeluhuollon henkilökunta tukee opiskelijaa ja perhettä monipuolisesti.
- Poissaoloja on viimeisen 30 päivän aikana yli 20 h ja alle 30 h.
4. Porras: Ohjauskeskustelu ja kuuleminen
- Jos opinnot eivät tuesta ja ohjauskeskusteluista huolimatta etene ja tukitoimet eivät auta (tai opiskelija ei ota niitä vastaan) tai opiskelijaa ei tavoiteta, sovitaan opiskelijan kutsumisesta kuulemiseen. Opinto-ohjaaja lähettää opiskelijalle kutsun koulutuspäällikön kuulemistilaisuuteen.
- Poissaoloja on viimeisen 30 päivän aikana yli 30 h.
- Kuulemistilaisuudessa voidaan tehdä päätös opiskelijan eronneeksi katsomisesta tai jos päädytään opintojen jatkamiseen, suunnitelma opintojen jatkosta.
- Mikäli opiskelija katsotaan eronneeksi, opinto-ohjaaja vastaa jatko-ohjauksesta.
- Oppivelvollisen opiskelijan ohjauksessa huomioitava erillisohjeet.
Monialainen asiantuntijaryhmä MAR
Jos kyse on opiskelijan terveydestä, taloudellisesta tai sosiaalisesta tilanteesta, kootaan opiskelijan luvalla monialainen asiantuntijaryhmä (MAR). Mukaan kutsutaan oppivelvollisen opiskelijan huoltaja. MAR-palaverissa sovitaan myös seurantaneuvottelun ajankohta.
Oppivelvollisen opiskelijan asioissa tarvittaessa lastensuojelun päivystyksen tai tiedossa olevan sosiaalityöntekijän konsultaatio. Tarvittaessa tehdään lastensuojeluilmoitus / huoli-ilmoitus.