Opintojen etenemisen tueksi: Ohjauksen ja tuen portaat

Tredun opiskelijoita.

Mitä tehdä, jos opiskelijan opinnot eivät etene?  Tredussa on kehitetty Ohjauksen ja tuen portaat -malli.

1. Porras: Tuen tarpeen tunnistaminen, HOKS

  • HOKS-keskustelussa tunnistetaan opiskelijan voimavarat ja ohjauksen ja tuen tarve.
  • Oppivelvollisten opiskelijoiden huoltajille tarjotaan mahdollisuutta osallistua keskusteluun.  
  • Sujuva yhteistyö kodin ja koulun välillä.  
  • Opettaja kirjaa ohjauksen ja tuen päiväkirjaan opiskelijan opiskeluun liittyvät huolet ja poissaoloihin puuttumisen ajantasaisesti.  
  • OMA-opettaja seuraa ryhmänsä opintojen etenemistä sekä poissaoloja säännöllisesti.  
  • Tarvittaessa OMA-opettaja ohjaa opiskelijan opiskeluhuoltoon.  
  • Opiskeluhuollon (= kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi) työntekijöiden konsultointi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa (anonyymisti tai opiskelijan luvalla).

2. Porras: Huoli ja puheeksi ottaminen

  • Opiskelijan opinnot eivät etene, on paljon poissaoloja ja myöhästymisiä, huolta herättävää tai järjestyssääntöjen vastaista käyttäytymistä. Muu henkilökunnasta tiedottaa OMA-opettajaa jos huoli herää.  
  • Opettaja keskustelee asiasta opiskelijan kanssa ja kirjaa asian Wilmaan (03 Huoli ja puheeksi ottaminen). Puheeksi ottamisen kynnys matalalla. Yksityisyys huomioitava.  
  • Huolesta riippuen OMA-opettaja voi keskustella asiasta opinto-ohjaajan tai erityisopettajan kanssa.  
  • Opiskelijan opintojen etenemistä/etenemättömyyttä käsitellään myös pedagogisen tuen tiimeissä.
  • Opiskeluhuollon (= kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi) työntekijöiden konsultointi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
  • Kaksi perättäistä päivää tai yli 10 h poissaoloja 7 vuorokauden sisään.

3. Porras: Ohjauskeskustelut

  • Oma-opettaja kutsuu opiskelijan ja tarvittaessa myös oppivelvollisen huoltajan ohjauskeskusteluun (voi olla useita). Keskustelussa käsitellään opiskeluun liittyviä asioita ja huolenaiheita (esim. poissaoloja) sekä laaditaan suunnitelma ja sovitaan suunnitelman seurantapäivästä.  
  • Keskustelussa voi olla mukana myös muita toimijoita: esim. opinto-ohjaaja, erityisopettaja, koulutuspäällikkö.  
  • Sovitut asiat kirjataan Wilmaan.
  • Tavoitteena on, että oppilaitoksen ja opiskeluhuollon henkilökunta tukee opiskelijaa ja perhettä monipuolisesti.  
  • Poissaoloja on viimeisen 30 päivän aikana yli 20 h ja alle 30 h.

4. Porras: Ohjauskeskustelu ja kuuleminen

  • Jos opinnot eivät tuesta ja ohjauskeskusteluista huolimatta etene ja tukitoimet eivät auta (tai opiskelija ei ota niitä vastaan) tai opiskelijaa ei tavoiteta, sovitaan opiskelijan kutsumisesta kuulemiseen. Opinto-ohjaaja lähettää opiskelijalle kutsun koulutuspäällikön kuulemistilaisuuteen.
  • Poissaoloja on viimeisen 30 päivän aikana yli 30 h.
  • Kuulemistilaisuudessa voidaan tehdä päätös opiskelijan eronneeksi katsomisesta tai jos päädytään opintojen jatkamiseen, suunnitelma opintojen jatkosta.  
  • Mikäli opiskelija katsotaan eronneeksi, opinto-ohjaaja vastaa jatko-ohjauksesta.  
  • Oppivelvollisen opiskelijan ohjauksessa huomioitava erillisohjeet.

Monialainen asiantuntijaryhmä MAR

Jos kyse on opiskelijan terveydestä, taloudellisesta tai sosiaalisesta tilanteesta, kootaan opiskelijan luvalla monialainen asiantuntijaryhmä (MAR). Mukaan kutsutaan oppivelvollisen opiskelijan huoltaja. MAR-palaverissa sovitaan myös seurantaneuvottelun ajankohta. 

Oppivelvollisen opiskelijan asioissa tarvittaessa lastensuojelun päivystyksen tai tiedossa olevan sosiaalityöntekijän konsultaatio. Tarvittaessa tehdään lastensuojeluilmoitus / huoli-ilmoitus.