Hyvä työssäoppimispaikka avaa useita ovia

Avioniikan opiskelija seisoo selin kameraan lentokoneen edessä
Kaikki artikkelit

Lentokoneasennus alana tarjoaa mahdollisuuksia työllistyä ulkomaille, eurooppalaisiin lentoyhtiöihin. Lentokoneasennuksen perustutkintoa opiskelevien opiskelijoiden 10 viikkoa kestävä työssäoppimisjakso sijoittuu viimeiselle vuodelle.

Joka vuosi lähtee Tredustakin opiskelijoita ulkomaille työssäoppimaan. Tämän vuoden puolella on työssäoppimisensa suorittanut 17 lentokoneasennuksen perustutkinnon opiskelijaa Sveitsissä, Itävallassa ja Unkarissa.

Pauliina Hartikainen, 3. vuoden avioniikka-asentajaopiskelija halusi lähteä ulkomaille työssäoppimaan. Häntä kiinnosti nähdä, miten töitä tehdään eri tavoin muualla kuin Suomessa. Hän tiesi jo opiskelun alkuvaiheessa haluavansa ulkomaille, koska on kiinnostunut kansainvälisestä urasta valmistumisen jälkeen. Hyvä työssäoppimispaikka avaa useita ovia.

Hän halusi ensisijaisesti päätyä Sveitsiin, joka onkin kaikkein suosituin Tredun opiskelijoille tarjolla olevista työssäoppimispaikoista lentokoneasennuksen alalla. Lopulliset päätökset siitä, kuka päätyy mihinkin työssäoppimispaikkaan, tehdään opintomenestyksen perusteella. Tähän vaikuttaa esimerkiksi viranomaiskokeissa onnistuminen.

Unelmien harjoittelupaikka löytyi Sveitsistä

Pauliina työskentelee Jet Aviationilla Baselissa. Basel sijaitsee Sveitsissä Saksan ja Ranskan yhtymäkohdassa. Jet Aviation on monikansallinen yhtiö, joka työllistää Baselissa 1000 henkilöä. Työyhteisö on monikulttuurinen, koska työntekijöitä on sveitsiläisten lisäksi ainakin Ranskasta, Saksasta, Unkarista, Romaniasta, Iso-Britanniasta ja Ruotsista.

– Olen huomannut, että tällaisessa kansainvälisessä työyhteisössä pääsee helpommin mukaan porukkaan. Koska tänne on tullut niin monenmoista väkeä, tänne ei ole muodostunut vain pelkästään paikallisten jengejä.

Työpaikkana Jet Aviation on todella erilainen verrattuna esimerkiksi lentoyhtiöiden huoltotiloihin. Jet Aviationin tilat ovat ilmailupuolella Euroopan ellei koko maailman suurimpia. Siirtymät eri halleista toiseen tehdään sisäisellä bussikuljetuksella. Pauliina kertoo kävelleensä työpäivän aikana jopa 13 km. Työpäivät alkavat klo 7.00 ja loppuvat 16.15. Paikalle on tultava jo klo 6.45, jotta on työvaatteet päällä työpäivän alkaessa seitsemältä. Jet Aviationilla opiskelijat pääsevät näkemään monipuolisia työtehtäviä: sellaisiakin, joihin ei ole saanut mahdollisuutta tutustua koulussa.

– Tämä on aivan omanlaisensa uniikkikohde. Useimmissa lentoyhtiössä tehdään linjahuoltoja, standardihommia, mikä sinällään ei ole huono juttu, mutta tämän Sveitsin erikoisuus on siinä, että täällä keskitytään laajoja modifikaatioita vaativiin luksustason yksityiskoneisiin. Koneet vaihtelevat 20-paikkaisista bisnesjeteistä öljyprinssien suuriin hotellinkaltaisiin jumboihin. Jokaisen koneen sisäpinnat suojataan kankain ja suojamuovein, eikä koneissa saa kävellä kengät jalassa. Myös kaikkeen mahdollisesti naarmuttavaan on kiinnitettävä huomiota: taskuista ei saisi pilkistää edes kynä.

Valmistautumalla maailmalle

Lähtövalmisteluihin kuului asunnon etsimisen lisäksi kielivalmistautuminen.

– Minun lisäkseni tänne Sveitsiin tuli kaksi muutakin opiskelijaa ryhmästämme. Vuokrasimme yhteisen Airbnb-asunnon, joka sijaitsee lähikylässä Sierentzissä (Ranskassa) ja saimme sen edullisesti. Baselin alueella asuminen on yleisesti melko kallista. Valmistauduin myös kertaamalla Duolingon avulla jo unohtuneita saksan alkeita. Tosin Baselin erikoisen sijainnin vuoksi suurin osa työntekijöistä puhuukin ranskaa. Englanti on kuitenkin työkieli. Baselin keskustassa on yleistä, että henkilökunta osaa palvella jopa pikaruokaravintoloissa englanniksi, saksaksi, ranskaksi ja italiaksi. Paikallisten kielitaito on todella kunnioitettavaa.