Siirry sisältöön
Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
Hae
Valikko
a a

Sihteeri ja assistentti

Liiketoiminnan ammattitutkinto

Sihteerit ja assistentit ovat organisaatioidensa moniosaajia, jotka pitävät langat käsissään tuoden tehokkuutta ja varmuutta organisaation eri toimintoihin. Liiketoiminnan palveluiden ammattilainen toimii asiakaspalvelun, assistentti- ja sihteerityön tai aulapalveluiden tehtävissä erilaisissa organisaatioissa, yrityksissä ja julkishallinnossa. Ammattinimikkeenä voi olla esimerkiksi:

  • toimistosihteeri,
  • myyntisihteeri,
  • markkinointisihteeri,
  • HR-assistentti,
  • taloussihteeri,
  • terveydenhuollon osastonsihteeri tai
  • projektisihteeri.

Sihteerin/Assistentin työssä tarvitaan viestintä- ja vuorovaikutusosaamista, tietotekniikkataitoja, liiketoiminnan tuntemusta ja valmiuksia toimia monipuolisissa digitaalisissa ympäristöissä. Muita tärkeitä asioita alalla toimiessa ovat:

  • asiakaspalvelutaidot
  • tarkkuus
  • joustavuus
  • halu oppia uutta
  • hyvät tieto- ja viestintätekniikan taidot
  • kyky työskennellä monen asian parissa samanaikaisesti

Liiketoiminnan ammattitutkinto

Liiketoiminnan ammattitutkinto sopii liiketoiminnan eri tehtävissä työskenteleville mahdollisuuden kehittää omaa ammattitaitoaan. Osaamisalan ja valinnaisuuksien pohjalta tutkinnon suorittanut voi toimia erilaissa liiketoiminnan asiantuntijatehtävissä esim. myynnissä, markkinoinnissa, taloushallinnossa, finanssipalveluissa, assistentin tai sihteerin tehtävissä tai aulapalvelutehtävissä. 

Liiketoiminnan ammattitutkinnossa (150 osp) on kuusi osaamisalaa. Tredussa on mahdollista opiskella neljää osaamisalaa:

  • liiketoiminnan palveluiden osaamisala
  • myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala
  • finanssipalveluiden osaamisala
  • taloushallinnon osaamisala