ICT: Oppimisympäristöjen digitalisoiminen
Oppimisympäristöjen digitalisoimisella varmistetaan opetuksen tarjonta ja saavutettavuus hyödyntäen erilaisia digitaalisia oppimisalustoja sekä integroimalla valmiita järjestelmiä yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi. Rahoittajana toimii Tampereen kaupunki. Projektin päätoteuttaja on Tredu.
ICT: Oppimisympäristöjen digitalisoiminen
13.12.2023 Sanna Kattelus
Projektin rahoittajana on Tampereen kaupunki. Tampereen kaupungin tietohallinto koordinoi ict-projektia, joka kehittää toisen asteen digitaalisia palveluja ja oppimisympäristöjä. Projekti kytkeytyy Tampereen strategiaan ja digitiekarttaan sekä Tredun strategisiin painopisteisiin. Projektiin osallistuvat tietohallinnon lisäksi Tredun tiedolla johtamisen palvelut, tietotekniset palvelut, eTredu sekä koulutusalojen kehittäjät.
Tavoitteet ja toimenpiteet
Oppimisympäristöjen digitalisoimisella varmistetaan opetuksen tarjonta ja saavutettavuus hyödyntäen erilaisia digitaalisia oppimisalustoja sekä integroimalla valmiita järjestelmiä yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi.
Sähköinen opiskelijakortti Tuudo:
Tampereen seudun ammattiopisto Treduun ja Tampereen kaupungin lukioihin hankittiin opiskelijoiden käyttöön sähköinen opiskelijakortti elokuussa 2022. Tavoitteena on luopua muovisista opiskelija- ja kirjastokorteista ja vahvistaa tietosuojaa, kun ei tunnistauduta henkilötunnuksella vaan oppijanumeron avulla.
Tuudo on integroitu opiskelijahallintajärjestelmään ja näin saadaan opiskelijan tiedot pysymään ajantasaisina reaaliajassa. Opiskelija saa Tuudon kautta näkyviin:
– lukujärjestykset
– ruokalistat
– koulun työ- ja loma-ajat
– toimipisteen kartat
– Wilman uutiset
Opiskelija pystyy nopeasti todentamaan ruokailuoikeutensa koulun ravintolassa ja oikeutensa matka-alennuksiin VR ja Matkahuollon tarkastajille. Tuudon avulla opiskelija voi lainata TOKI-kirjaston kirjoja ja laitteita sekä kriisiviestit tulevat Secappista kaikille samaan aikaan.
Ohjeet Tuudon lataamisen löydät täältä.
Plagioinnin tarkastusjärjestelmän kilpailutus:
Toisella asteella on ollut käytössä plagioinnin tarkistusjärjestelmä Turnitin, joka oli hankittu testikäyttöön aiempina vuosina. Markkinavuoropuhelun avulla kartoitettiin tarjoajat ja vain yksi toimittaja jonka kanssa kilpailutus käynnistettiin marraskuussa 2022. Keväällä 2023 tekoälyn hyödyntäminen oppimisessa ja opetuksessa vahvistui voimakkaasti joten kilpailutus päätettiin keskeyttää toukokuussa 2023. Päätettiin, että keskitytään hyödyntämään tekoälyä opetuksessa ja oppimisessa.
Printmaster XR- oppimispeli Media-alalle:
Printmaster on maailman ensimmäinen media-alalle kehitetty oppimispeli, joka hyödyntää VR- ja AR-teknologioita ja jonka avulla opetellaan painokoneen käyttöä. Pelinkehityshanke on luotu media-alan opiskelijoille uudenlaiseksi oppimistavaksi harjoitella painokoneen käyttöä turvallisesti ja ekologisesti. Opiskelijoilla on pelin myötä enemmän tilaisuuksia harjoitella painokoneen käyttöä; omaan tahtiin, eikä painomateriaalia mene hukkaan. Epäonnistuakin saa, sillä pelissä ei tule kalliita korjauskuluja painokoneelle, mikäli jokin ei mene ensiyrittämällä oikein. Yleensä virheiden kautta pelaajat oppivat parhaiten.
Pelin kehittämisestä vastaa tamperelainen pelialan yritys Virtual Dawn, medialan opettajat Mikko Rossi ja Tarja Sario sekä eTredu.
Esittely pelistä löytyy täältä.
Etäopetuksen striimauslaitteet ja etäopetustila
Treduun hankittu kaksi webinar-in-a-box-laitteistoa, joiden avulla tilaisuuksien, etäopetuksen tai webinaarien järjestäminen on vaivatonta. ICT-tuen kautta hoituu lainaukset eri toimipisteisiin.
- Laatikkoa voi lainata koko Treduun, ja niitä on kaksi kappaletta käytettävissä, yksiSammonkadulla ja yksi Santalahdentiellä
- Mukana tulee ohjeet videoiden muodossa
- ICT-tuki tarjoaa käytön opastusta ja auttaa teknisissä järjestelyissä tarvittaessa
- Setti soveltuu parhaiten nimensä mukaisesti webinaari-tyylisiin tapahtumiin, jotka ovat joko täysin verkossa tai hybridi-tapahtumana.
Hervannan B-taloon on hankittu etäopetustila verkko-opetuksen ja opiskelijoiden ohjauksen hoitamiseen sujuvasti koulun tiloissa. Moduli on varusteltu etäopetusvarusteluin ja henkilöstö voi varata tilaa käyttöönsä Wilman kautta. Tila otetaan käyttöön 2024 vuoden alusta.
Tulokset
- Tuudon käyttöaste toisella asteella on yli 90% ja käyttöä pyritään vielä kasvattamaan.
- Plagioinnin tarkistusjärjestelmän kilpailutusta ei käynnistetä vaan keskitytään hyödyntämään tekoälyä opetuksessa ja oppimisessa.
- Printmaster XR on käytössä media-alalla opetuksessa ja sitä voi ladata Microsoftin storesta vapaasti eri oppilaitosten käyttööön. Peliä voi pelata moninpelinä VR-laseilla ja Hololens-älylaseilla myös samanaikaisesti.
- Etäopetuksen striimauslaitteet ovat käytössä ja lainattavissa ICT-tuen kautta. Etäopetustila on tulosssa käyttöön vuoden 2024 alusta.
Kesto
Projekti toteutetaan ajalla 1.12.2021 – 31.12.2023.
Salkku
Päättyneet projektit.
Vastuuhenkilö
Projektipäällikkö Sanna Kattelus Sanna.Kattelus@tampere.fi, Puh. 040 7115373.