Matkailualan perustutkinto

Matkailun asiakaspalvelija

Matkailun asiakaspalvelija tekee asiakaspalvelutyötä suurella sydämellä. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen ovat tässä työssä tärkeimpiä taitoja. Hän vastaa työssään asiakkaiden viihtyvyydestä ja turvallisuudesta.

Hakuaika
Yhteishaku on päättynyt.
Kenelle
Peruskoulu
Toteutustapa
Päiväopetus
Toimipiste
Lempäälä Valkeakoskentie
Hinta
Maksuton

Mitä koulutus sisältää?

Matkailualan perustutkinto antaa monipuoliset valmiudet toimia erilaisissa alan työtehtävissä.

Matkailun asiakaspalvelija tekee asiakaspalvelutyötä kansainvälisessä työympäristössä. Matkailualan perustutkinnon suorittanut matkailun asiakaspalvelija työskentelee hotelleissa tai muissa majoitusliikkeissä, valtakunnallisissa, alueellisissa tai paikallisissa matkailun myynti- ja neuvontaorganisaatioissa, matka- tai matkailutoimistoissa, myyntipalveluissa, matkailukeskuksissa, myynti- ja neuvontapisteissä, keskusvaraamoissa, liikenneyhtiöissä tai ohjelmapalveluyrityksissä.

Matkailualan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä). Tutkintoon sisältyy yksi pakollinen tutkinnon osa, matkailualan asiakaspalvelu (40 osaamispistettä), ja valinnaisia tutkinnon osia 105 osaamispistettä.

Opintojen aikana Tredun opiskelijoilla on mahdollisuus hakeutua ulkomaille suorittamaan opintoja työelämässä tai kumppanioppilaitoksessa.

The tourism industry is a vast playground with endless opportunities.

ePerusteet – Matkailualan perustutkinto 180 osp

Tutkinnon suorittanut matkailun asiakaspalvelija osaa:

  • toimia matkailualan myynnin, majoituksen tai ohjelmapalvelujen toteuttamisen asiakaspalvelutehtävissä
  • suunnitella, tuotteistaa, markkinoida ja myydä matkatuotteita ja ohjelmapalveluja
  • esitellä ja myydä tuotteita ja palveluja
  • neuvoa ja opastaa asiakkaita erilaisten matkapalvelujen ostamisessa ja paikallisten matkailupalveluiden käytössä
  • palvella suomalaisia ja ulkomaisia asiakkaita asiakaslähtöisesti
  • hyödyntää hyviä vuorovaikutustaitoja, kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta
  • toimia vastuullisesti ja uudistavan toimintatavan mukaisesti
  • toimia myynti­­ ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti ja tuloksellisesti

Koulutus soveltuu sinulle

Yhteishaussa hakevat pääasiassa keväällä 2024 perusopetuksen päättävät nuoret. Hakukelpoisia ovat myös henkilöt, joilla ei ole aikaisempaa perusopetuksen jälkeistä tutkintoa. Suomen kielen kielitaitovaatimus on vähintään B1.1.

Matkailun asiakaspalvelijan työssä tarvittavia ominaisuuksia ovat palvelualttius, kielitaito ja luontevuus asiakaspalvelussa. Hyvä matkailun asiakaspalvelija osaa ottaa asiakkaan toiveet huomioon. Muita tärkeitä taitoja ovat:

  • viestintä- ja vuorovaikutustaidot, esiintymistaito
  • kielitaito, kulttuurien tuntemus
  • tietotekniset taidot
  • tarkkuus ja täsmällisyys
  • kyky tehdä useita asioita samaan aikaan
  • hetkittäisen paineen sietäminen
  • joustavuus
  • erilaisuuden kunnioittaminen
  • ideointi- ja organisointikyky

Näin haet

Yhteishaku on valtakunnallinen hakumenettely. Voit hakea yhteishaussa, jos sinulla ei ole Suomessa tai ulkomailla perusopetuksen jälkeen suoritettua koko tutkintoa (ammatillinen tutkinto, lukion päättötodistus, korkeakoulututkinto).

Hakuaika on 20.2. – 19.3.2024. Hakulomake täytetään Opintopolku.fi -osoitteessa.

Tutustu ammatillisen koulutuksen yhteishakuun Tredun nettisivuilla tai Opintopolussa.

Ota yhteyttä opinto-ohjaajaan, mikäli sinulla on kesken jääneet opinnot alalta tai olet vaihtamassa oppilaitosta.

Kysy lisää

Opinto-ohjaaja

Soile Kotti

TreduNavi hakupalvelu
(puhelin, pvm/mpm)
PL 217 33101 Tampere