Yhteisöllisen oppilashuollon ennaltaehkäisevä tuki

Projektissa tuetaan tasa-arvoista ja mahdollisimman tasalaatuista oppilashuoltoa. Rahoittajana toimii Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM). Projektin koulutuksen järjestäjä on Tampereen kaupunki ja osatoteuttajina Tredu sekä Tampereen kaupungin perusopetus ja lukiokoulutus.

OKM logo
Tredun logo
Logo Tampereen kaupunki

Yhteisöllisen oppilashuollon ennaltaehkäisevä tuki

Tavoitteet ja toimenpiteet

Projektissa tuetaan tasa-arvoista ja mahdollisimman tasalaatuista oppilashuoltoa. Ennaltaehkäisevät toimenpiteet edistävät oppilaiden oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä, sosiaalista hyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä.

Tavoitteena on, että yhteisöllisen opiskeluhuollon ennaltaehkäisevä tuki sekä yksilökohtaisen opiskeluhuollon varhainen tuki ovat kaikkien opiskelijoiden saatavilla yksilöllisten tarpeiden mukaisesti ja yhdenvertaisesti.

Tulokset

Projektin alkuvaiheessa toteutettiin toimipistekohtaisen yhteisöllisen opiskeluhuollon lähtötilanteen kartoitus, jossa Tredun jokaisen toimipisteen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän edustajia haastateltiin. Haastatteluissa selvitettiin mm. yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän toiminnan hyviä käytänteitä, joita voisi jakaa muiden toimipisteiden vastaaville ryhmille sekä samalla pyydettiin toiveita toiminnan ohjaamiselle ja kehittämiselle. Kartoituksen tuloksena syntyi ryhmien vetäjien muodostama verkosto. Verkostoyhteistyön kautta kehitetään koko Tredun yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintaa sekä ylläpidetään vuoropuhelua eri toimijoiden kesken. Verkoston avulla jaetaan toiminnan suunnittelua ja kehittämistä tukevaa materiaalia.

Osana opiskeluhuollon omavalvonnan kokonaisuutta, projektin aikana valmisteltiin Tredun toimipistekohtainen opiskeluhuollon itsearviointikysely. Kysely toteutettiin Webropolilla ja siihen vastattiin huhti-toukokuun vaihteessa. Kyselyä oli valmistelemassa työryhmä, johon kuului edustajia Tredun opiskelijapalveluista, laadunhallinnasta sekä Tredun kestävän kehityksen OKKA-sertifikaatin koordinaattori. Tämän yhteistyön tuloksena itsearviointikyselyn tuloksia voidaan hyödyntää osana OKKA-sertifikaatin auditointia niissä Tredun toimipisteissä, joissa se on ajankohtainen. Kevään 2024 itsearviointikysely oli pilotti, jonka käyttö vakiinnutetaan kaikissa Tredun toimipisteissä.

Kyselyssä oli kaksi taustakysymystä: mikä toimipiste oli kyseessä ja ketkä olivat täyttämässä kyselyä (tehtävänimike). Opiskeluhuollon osuutta tarkasteltiin noin 50 väittämän avulla, joita arvioitiin neliportaisella asteikolla. Isoina aihekokonaisuuksina kyselyssä olivat Toimipisteen yhteisöllisen opiskeluhuollon itsearviointi ja Opiskeluhuollon monialaisen yhteistyön itsearviointi. Tulokset valmistuvat toukokuussa 2024 ja niistä raportoidaan mm. Tredun opiskeluhuollon ohjausryhmälle, yhteisöllisten opiskeluhuoltoryhmien vetäjien verkostolle ja Tampereen kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmälle.

Hankkeessa toteutettiin pienimuotoinen Annie Advisor -pilotti. Pilotti oli jatkoa syksyllä DIPPI-hankkeessa alkaneelle pilotille ja se toteutettiin uudelle kohderyhmälle, Tredun n. 75:lle perustutkinto-opiskelijalle. Opiskelijoiden vastaamisaktiivisuus oli tässäkin pilotissa hyvä. Ammattilaisten palaute Anniesta oli positiivista. He kokivat Annien uutena matalan kynnyksen välineenä tavoittaa tuen tarvitsijoita ja heidän mielestään selainpohjainen Annie-sovellus oli helppokäyttöinen eikä sen käyttöä koettu lisätyönä. Opiskelijoiden palaute oli kirjavaa. Myönteisen palautteen antaneet opiskelijat kokivat, että Annie on toimiva menetelmä pyytää nopeasti, helposti ja kasvottomasti tukea. Ne opiskelijat, jotka eivät pitäneet Annieta tarpeellisena, perustelivat mielipidettään sillä, että eivät itse kyseisellä hetkellä olleet avun tarpeessa. Seuraavaksi Annie-pilotointia jatketaan Pidetään yhtä -projektissa.

Yhteisöllisen oppilashuollon ennaltaehkäisevä tuki -projekti toteutettiin yhteisrahoituksena Tampereen perusopetuksen ja lukion kanssa, jossa jokaisella toteuttajalla oli projektissa omat osatavoitteensa. Projektille on myönnetty jatko, jossa teemana on yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistaminen ja kehittäminen. Jatkoprojektin toteutusaika on 1.5.2024 – 31.7.2025 ja se toteutetaan samalla periaatteella kuin tämä projekti.

Kesto

Projekti toteutetaan ajalla 1.11.2023 – 30.4.2024.

Salkku

Päättyneet projektit.

Vastuuhenkilö

Projektipäällikkö Terhi Lehtinen terhi.lehtinen@tampere.fi Puh. 040 6415822